Titanic, był największym na świecie i najbardziej luksusowym liniowcem rejsowym, któremu nie udało się pokonać nawet jednej, pełnej trasy. 15 kwietnia 1912 roku w trakcie dziewiczego rejsu doszło do zderzenia statku z górą lodową. Na pokładzie przebywało łącznie 2224 pasażerów i członków załogi, w wyniku katastrofy zginęło 1500 osób.
Czy zderzenie i tragiczny wypadek był kwestią przypadku?
Titanic był jednym z trzech liniowców oceanicznych, budowanych w stoczni Harland and Wolff w Belfaście. Pierwszy statek Olympic został zwodowany na rok przed Titanikiem i szybko w wyniku kolizji spowodował bardzo duże straty dla firmy. Poważne uszkodzenia konstrukcji szacowane były w dziesiątkach tysięcy funtów. Naprawa w całości statku stała się zatem dla właścicieli zupełnie nie opłacalna. Dlatego niektórzy badacze twierdzą, że statek doznał o wiele poważniejszych strat niż zostało to oficjalnie przedstawione.
Czy firma White Star Line dokonała oszustwa aby ratować się przed finansową ruiną?
Istnieje teoria mówiąca, że 15 kwietnia o górę lodową nie uderzył Titanic, a Olympic. Według Robina Gardinera, firma dokonała oszustwa polegającego na zamianie obu liniowców. Uczestnicy rejsu dziewiczego 15 kwietnia 1921 roku wsiadali zatem tak naprawdę na wadliwy statek Olympic, podczas gdy Titanic, czekał w dokach ze zmienioną nazwą. Niewielkie szczegóły różniące oba statki umożliwiły prawdopodobne dokonanie oszustwa. Dla firmy White Star Line katastrofa na pełnym oceanie gwarantowała duże odszkodowanie od firmy ubezpieczeniowej, pozwalające na pokrycie strat związanych z pierwszą kolizją Olimpica.
Teoria o niezatapialności Titanica została spopularyzowana w 1998 roku i dokładnie opisana w książce "Titanic, statek który nigdy nie zatonął" autorstwa Robina Gardinera.
Czy istnieją dowody potwierdzające tą teorię?
Iluminatory.
Iluminatory to wodoszczelne okna umieszczone w burcie. Zwolennicy tej teorii zwracają uwagę na różnice w ich liczbie w obu liniowcach. Zdjęcia archiwalne obu statków pozwalają na wychwycenie tej różnicy. Autor książki zwraca uwagę, że na jednym z nich widać dokładnie, że Olimpic miał 16 iluminatorów, Titanic 14. Znaleziony wrak na dnie oceanu posiadał 16 iluminatorów.
Załoga.
Przed uruchomieniem Titanica w kraju odbywały się strajki, Tysiące ludzi strajkowało odmawiając pracy na terenie całego kraju. Pomimo wstrzymania prac w kilku sektorach gospodarki, właściciele Titanica mieli problem ze skompletowaniem załogi. Co bardziej intrygujące, z uczestnictwa w rejsie zrezygnowało kilka wpływowych osób na krótki czas przed jego rozpoczęciem.
Bezzałogow statek ratunkowy.
Statek SS Kalifornia bez pasażerów opuścił port tego samego dnia co Titanic. Należący do firmy White Star Line, liniowiec na pokładzie oprócz załogi miał przygotowane 3 tysiące koców i prowiant dla takiej samej ilości osób. Z dziennika pokładowego wynikało, że na niedługi czas przed katastrofą statek zatrzymał się w odległości 12 mil od Titanica. Problemy nawigacyjne uniemożliwiły jednak załodze przybycie na czas i pomoc pasażerom tonącego statku.
Wrak Titanica lub Olimpica został odnaleziony przez Roberta Ballarda w 1985.
źródło: theunredacted.com
Jest cała masa innych dowodów wskazujących na podmianę statków w porcie. Czy ta książka wyszła po Polsku? Bo chętnie bym się zaopatrzył
OdpowiedzUsuńPierwszy raz o tym czytam, bo się nie interesowałem, ale po 11/9 takie informacje mnie nie dziwią.
OdpowiedzUsuńxxx
Mam tu ciekawe zadanie z polskiej Wikipedii. "Kapitanem „Olympica” był w tym rejsie Edward J. Smith, a starszym oficerem – Henry T. Wilde. Obaj zginęli niecały rok po tym wydarzeniu w katastrofie siostrzanego „Titanica” w kwietniu 1912 roku." Wygląda na to, że kapitan i jego zastępca pozostali na Olympicu, a zmieniono jedynie nazwę statku. A tu, w oryginale, dowód na oszustwo ze zmiana nazwy Gigantica na Britannica. Jest tu: http://titanic-model.com/articles/gigantic/index.shtml
OdpowiedzUsuńTeoria spiskowa, która nie trzyma się kupy i w rzeczywistości upada. Olimpic był starszym statkiem i nie był tak luksusowy jak Titanic. W dzewiczy rejs Titanicem płyneło ponad 2200 osób. Titanic miał nowe, nieżywane wyposażenie. Niemożliwe jest żeby przenieść wyposażenie na Titanica albo wyremontować wnętrza żeby udawały nowe. To jest statek wielkosci liniowca, a nie jakaś kilkuosobowa łódeczka.
OdpowiedzUsuńPodmienić to można rower. Tytanic to liniowiec który miał nowe wyposażenie, a Olimpic stare. Byleś kiedykolwiek na statku nie mówiąc o liniowcu gdzie nazwa statku widnieje niemal na każdym sprzęcie, przedmiocie, meblu? Nie zdajesz sobie sprawy ze skali przedsięwzięcia.
OdpowiedzUsuńSzkoda że nie ma nic o numerach
OdpowiedzUsuńTitanic miał 401 a olympic 400 a na wraku tylko śruba ma numer 401. Dodatkowo na niektórych zdjęciach widać litery MP które są w nazwie olympic. Zmienić napis to nie problem ale zmienić nabity numer to już nie tak łatwo
To proste do udowodnienia po wypadku olympica z hms hawke statkowi dano ja z titanica i stąd ów numer na śrubie
UsuńJestem pod wrażeniem. Bardzo dobry artykuł.
OdpowiedzUsuń